Top 5 Verkooptips

Jij stelt de vragen, jij leidt het gesprek!

Top 5 Verkooptips

  • Tip 1: Intonatie
  • Tip 2: Jij leidt het gesprek:
  • Tip 3: Wees enthousiast
  • Tip 4: Ga er altijd vanuit dat iemand ‘ja’ zegt.
  • Tip 5: Jij bent altijd aan het woord!

Meer informatie 

Tip 1. Intonatie! Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt.
Wat vind je belangrijk? Wanneer sta je ergens lang bij stil, wanneer sta je ergens kort bij stil. Soms praat je wat minder en soms juist teveel. Af en toe is het ook goed om juist niks te zeggen. Dat kan een gunstig effect hebben. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat jij jouw verhaal op de juiste manier zegt. Los van welke woorden je gebruikt.

Tip 2. Jij leidt het gesprek!
Laat andere mensen veel aan het woord, maar alleen over dingen waar jij over wil praten. Jij stelt de vragen, jij leidt het gesprek. Laat ze vooral veel praten, want des te meer informatie jij van hen krijgt, des te beter je er op kunt inspelen.

Tip 3. Wees enthousiast!
Zorg ervoor dat het leuk is wat je doet. Wat ik net ook zei; het gaat er niet om wat je zegt, maar het gaat er om hoe je het zegt. Doe het met enthousiasme en passie. Je wil mensen enthousiasmeren over het product dat jij verkoopt. De bakker staat natuurlijk ook lachend zijn brood te verkopen. Het is slechts brood, maar door zijn grote glimlach heb jij er wel een goed gevoel bij wanneer je je brood bij de bakker koopt.

Tip 4. Ga er altijd vanuit dat iemand ‘ja’ zegt.
Waarom zouden ze het product niet bij jou kopen, want jij hebt het beste product! Het is dus logisch dat ze het bij jou doen, want jij bent prettig in de omgang, je bent enthousiast en aardig. Ga er altijd vanuit dat iedereen ‘ja’ zegt. Dan zul je zien dat ook veel meer mensen het product van jou kopen.

Tip 5. Jij bent altijd aan het woord.
Jij zorgt ervoor dat het gesprek heen gaat waar jij wil dat het heen gaat. Jij stelt de juiste vragen, met de juiste toonzetting. Uiteindelijk ben jij de enige die controle heeft op goed resultaat. Daarentegen ben jij ook verantwoordelijk bij slecht resultaat. Blijf dus altijd in de spiegel kijken en blijf jezelf verbeteren.