Impact maken bij Fonky: onze Service & UX Designer Sander aan het woord
Ons development team is bij Fonky ontzettend belangrijk. Zij hebben als geen ander impact op de werkomgeving van bijna 500 Fonkianen! Dagelijks werken zij aan hun volledig zelf opgebouwde ERP-systeem ‘Mijn Fonky’. In dit systeem wordt alles van de organisatie gemanaged. Denk hierbij aan GPS-tracking, real-time scores op dashboards, E-learning, gamification en challenges; alles zit in dit systeem. Best wel vet, toch? Daarom vonden wij het de hoogste tijd om kennis te maken met deze impactmakers. Sander, onze Service & UX Designer, vertelt zijn ervaringen.
1. Kan je me vertellen wie je bent en wat je bij Fonky doet?
“Jazeker! Ik draag bij Fonky een dubbele functie als Service & UX designer. De helft van de week werk ik vanuit het team Research & Development mee aan de innovaties binnen de organisatie. Hierbij ben ik vooral verantwoordelijk voor het onderzoeken, ontwerpen en testen van al de interacties die plaatsvinden tijdens onze Fonky Journey (het pad dat je binnen Fonky bewandelt wat betreft ontwikkeling en groei, red.).
Een enorm deel van deze ervaring wordt verzorgd door Mijn Fonky. Daarom werk ik de tweede helft van mijn week samen met de developers en onze Product Owner aan de user experience van Mijn Fonky. Mijn rol is om er voor te zorgen dat de gebruikservaring tijdens de Fonky Journey maar ook van andere nieuwe ontwikkelingen van hoge kwaliteit is en we de juiste dingen bouwen.”
“Bij Fonky kreeg ik de mogelijkheid om een compleet nieuwe rol voor mezelf te ontwikkelen.”
2. Hoe ben je bij Fonky terechtgekomen?
“Ik ben inmiddels onderdeel van het meubilair bij Fonky zou je kunnen zeggen, haha! Zes jaar geleden studeerde ik communicatiesystemen in Groningen aan de Hanzehogeschool. Ik zocht een bijbaantje en sales leek me wel leuk omdat ik aan mijn presentatie skills wilde werken. Zodoende kwam ik terecht bij Fonky Groningen! Ik heb het daar onwijs naar m’n zin gehad en na mijn studie heb ik zelfs nog een jaar als Sales Manager gewerkt in Rotterdam.
Tijdens deze periode heb ik vanuit verschillende invalshoeken onwijs veel kansen gezien in Mijn Fonky om te verbeteren. Dat kriebelde eigenlijk zo erg dat ik besloot om een voorstel te doen voor een compleet nieuwe functie voor mezelf binnen Fonky. Dit hebben we vervolgens samen uitgewerkt tot de baan die ik vandaag de dag heb.”
“Mijn werkdagen variëren ontzettend, waar ik zelf heel blij mee ben.”
3. Zou je jouw werkdag willen beschrijven?
“Mijn werkdagen variëren ontzettend, waar ik zelf heel blij mee ben. Ze beginnen in ieder geval met het ochtendritueel om negen uur, waarbij ik mijn Slack berichten en email check met een kop koffie erbij. Daarna plan ik eigenlijk altijd mijn dag vooruit met een aantal doelen die ik wil behalen.
Vanaf dat moment is het eigenlijk heel verschillend. De ene dag werk ik, vaak samen met de Product Owner, een of meerdere user stories (een korte beschrijving van wat een gebruiker wil met Mijn Fonky, red.) verder uit en analyseer ik de wensen van gebruikers. Waar ik voorheen op fieldresearch ging, heb ik tegenwoordig ‘remote corona-proof video calls’ met stakeholders en eindgebruikers om te observeren hoe ze bepaalde features gebruiken. Dit is eigenlijk allemaal vooronderzoek voor de uiteindelijke ontwerpfase.
Tussen de middag lunch ik gezellig met mijn collega’s op het hoofdkantoor in Utrecht. Ons kantoor zit in een prachtig oud herenpand op de Biltstraat, twee minuten lopen van het centrum. Lang niet gek!
Daarna ga ik aan de slag met visualiseren van mijn opgedane inzichten van die ochtend. Deze schrijf ik dan uit in specificaties, zet ik om tot een wireframe of gebruik ik om een volledig functioneel prototype te maken om mee te gaan testen.”
4. Met welke werkzaamheden maak jij een impact voor al onze medewerkers?
“Ik kan er denk ik niet zo ééntje uitplukken, het zijn er aardig wat namelijk. Het is belangrijk dat ik zorg dat er aandacht gaat naar de ervaring en beleving van onze Fonkianen.
Dit zijn uiteindelijk de mensen voor wie wij alles onderzoeken, bedenken, ontwerpen en ontwikkelen. Ik denk dat ik de meeste impact heb door de kloof tussen bedrijfsdoelstellingen en gebruikersbehoeftes te dichten met mijn werkzaamheden.
“Werken bij Fonky is voor mij de perfecte balans tussen techniek, creativiteit en mensenwerk.”
5. Wat vind je het leukste aan je werk?
“Ik geniet het meeste van de dagen waarbij ik echt mijn handen uit de mouwen kan steken door functionele prototypes te ontwerpen voor nieuwe features. Zo heb ik laatst een nieuwe ‘support feature’ ontworpen waarbij gebruikers beter in contact kunnen komen met het team achter Mijn Fonky. Dit geeft onwijs veel voldoening omdat ik dan van abstracte wensen een concreet product kan maken wat we echt kunnen testen!
“Het klinkt gek, maar het is juist heel prettig om te zien wat er dan vaak nog fout is aan zo’n ontwerp. Dat bevestigt voor mij het belang van werken met prototypes omdat dan de verkeerde aannames eruit gefilterd kunnen worden. Door kleine aanpassingen komen we dan steeds dichter bij het ontwerp dat echt het verschil gaat maken.
Daarnaast is het voor mij de perfecte balans tussen techniek, creativiteit en mensenwerk.”
6. Welke kernwaarden van DAPPER passen het meest bij jouw werk en waarom?
“Dat zullen ‘eerlijk’, ‘plezier’ en ‘resultaat’ zijn. Eerlijkheid omdat het een goed product in mijn ogen een weerspiegeling is van wat een gebruiker écht nodig heeft. Hiervoor moet je soms door wat aannames heen prikken. Plezier omdat de beleving en tevredenheid van de gebruiker centraal staat. En tot slot resultaat omdat mijn doel is om producten op te leveren die van topkwaliteit zijn.”
Topkwaliteit van een top vent! Dankjewel Sander, voor jouw inkijkje als Service & UX Designer bij Fonky. Wil jij ook impact maken bij Fonky en aan de slag gaan in ons development team? Neem dan snel een kijkje op onze vacaturepagina!